den 25 november 2010

1700-tal möter samtiden

Den klassiska Gripsholmsfåtöljen målad i svart och med ett möbeltyg av senaste snitt. Det är möbelsnickaren Birgitta Ricklunds bidrag i utställningen Hantverkarens perspektiv. Det är också ett gott exempel på vad den handlar om, tradition och förnyelse.

Vi möts för en pratstund på Startpunkten i Örnsköldsvik där hon arbetat i varierande grad de senaste tio åren. Bra precis lika länge har hon varit verksam som möbelsnickare med eget snickeri.
- Jag skulle ha blivit möbelsnickare när jag var 20 år, konstaterar hon, men vet också varför det inte blev så.
- Utbildningen hade inte en inriktning som intresserade mig vid den tiden.

Därför har hon tagit vägen via yrket som fritidspedagog och även utbildare inom turistnäringen innan Birgitta Ricklund gjorde slag i saken och började på en grundutbildning för finsnickare i Kramfors. Läraren hette Björn Strömberg och var även involverad i satsningen på gustavianska trämöbelutbildningen. Det vi idag känner som Träakademien.

Gripsholm 200
Birgitta Ricklund bidrar med den klassiska Gripsholmsfåtöljen, målad i svart och med ett tyg av formgivaren Lena Bergström

På den vägen hittade Birgitta Ricklund hem. Ett par års utbildning och ett par år som lärling hos Bröderna Sjöströms i Flärke, Moliden Det är lätt att förstå hur givande den tiden var för henne, både i yrket och på det personliga planet.
- Jag fick lära mig att hantera stress, konstaterar hon. Det går inte fortare än det gör.

Tiden hos bröderna Sjöström innebar också utveckling i känslan för hantverket.
- Det blev mycket skära i trä, bildhuggeri.

Det handlade också om lust och lek, som när de triggade varandra av svarva pinnar på tid.
- Rekordet var fem och en halv minut per pinne, berättar hon också måste skratta lite inför minnet.

Efter det började Birgitta Ricklund att bygga upp sitt eget snickeri med allt vad det innebar. Inköp av justersåg, rikthyvel, planhyvel, bandsåg och svarv mm. Sedan dess har hon fördelat sin tid mellan att vara handledare för långtidssjukskrivna och långtidsarbetslösa med arbete i sin egen verkstad.

Uppdragen som möbelsnickare handlar en hel del om renovering av möbler med affektionsvärde. De innebär också att hon emellanåt ikläder sig rollen som formgivare och kyrkosnidare.
- Jag har gjort altaret i Grundsunda och även en utsmyckning till orgeln i Själevad utifrån en arkitektritning.

Till ett av henne roligare minnen är arbetet med ett 1700-tals skåp. Hon hade uppdrag med att ge ett förslag till hur skåpet skulle kunna återanvändas och insåg snabbt att originalmålningen från 1700-talet fanns kvar under ytskiktet. Kontakter med både Arne Söderström och Murbergets Lennart Kristiansson bekräftade hennes uppfattning. Åtta månader senare hade hon i växelverkan med kunden kommit fram till resultatet.
- Det var en väldigt intressant upplevelse och efteråt var jag jättestolt.

Nu väntar utställning på Murberget tillsammans med snickarkollegorna i nätverket Vårt svenska rum. I någon liten paus mellan alla andra uppdrag ritar hon på egna möbler. Men det är ingenting hon i dagsläget vill prata så mycket om.
- Det är hemligt, säger Birgitta Ricklund och skrattar.

Text: Ann-Sofie Ingman

Pil Läs mer om utställningen Hantverkarens perspektiv