den 27 juli 2012

De byggde upp prästgårdsträdgården

För nio år sedan startade ett samarbete mellan Härnösands trädgårdsodlareförening och Murberget. Prästgårdsträdgården väcktes ur sin törnrosasömn och är idag en rikt blommande oas, mycket uppskattad av friluftsmuseets besökare.

- Den här busken, det är ett olvon, ska vi beskära lite, grenarna har växt ut över gången, säger Monica Jonasson medan vi tar en tur bland rosenbuskar och prunkande rabatter.

prastgarden2
Sommarrabatten gick i gult, rött och svagt rosa sommaren 2011. Foto Björn Grankvist

Hon är en i skaran som varit med sedan samarbetet inleddes 2003. Vid den tiden hade prästgårdens trädgård stått tämligen orörd i flera år. De personer i föreningen som allra först engagerade sig i arbetet började med att rensa ut i rabatterna och ta vara på växterna som dolde sig bland ogräset.

- Från början delade vi upp oss i grupper som tog hand om olika områden. Ann-Britt, som var ordförande då, jag och Marie tog oss an sommarrabatten framför huset, Inger och Mona tog hand om rosorna, Siri kantrabatten vid uppfarten, Marie och Mona örtagården och Sune rensade upp bland hallonplantorna, minns Monica Jonasson och tillägger:

- Marianne fick igång syrenen.

Anledningen till att en arbetsgrupp inom Härnösands trädgårdsodlareförening engagerade sig i prästgårdsmiljön var ett brinnande trädgårdsintresse. De hade alla avslutat en studiecirkel och ville gärna bygga upp en trädgård tillsammans. Samvaron i gruppen var värdefull. Det fanns också högst personliga skäl, som för Monica Jonasson:

- För mig var det stärkande, en läkande process att jobba med trädgård efter en slitsam period i livet när jag var helt utarbetad, berättar hon och beskriver hur livgivande och avstressande arbetet med växterna är.

Rent praktiskt har det genom alla år fungerat på ungefär samma sätt. Arbetsgruppens medlemmar, representanter för Murbergets tekniska avdelning och publika verksamhet träffas och lägger upp planerna för året.

- Vi var ju med och drog igång Wendelas kalas också, påminner Monica Jonasson.

De nio årens idoga arbete har gett gott resultat. Idag är buskarna välansade och rikt blommande. På flera håll har perenna rabatter tagit form och varje sommar antar den djupa rabatten framför prästgården den färg och form som arbetsgruppen funderat ut.

- När vi haft vårt möte i gårdshuset på Murberget åker vi till handelsträdgården i Älandsbro och berättar om vilka färger vill ska ha för året, och hur vi vill ha det med olika höjder på växterna.

Utvecklingen av prästgårdsträdgården har också inneburit att en kryddträdgård anlagts. Den kräver regelbunden översyn. Därför är det också den de tittar till allra först under sommarens alla torsdagskvällar när de samlas för att underhålla och se över trädgårdens alla växter.

- Numera jobbar vi inte i grupper utan vi vattnar kryddorna och sedan går vi runt och ser vad som behöver göras.

För att behålla lusten till arbetet ser de också till att samlas kring en enkel måltid och njuta av trädgården någon gång varje sommar. I år har de åtta som numera är aktiva också tagit på sig att finnas på plats under tisdagseftermiddagarna för att berätta om växterna för besökare som strömmar till.

Framtidsplaner har de hela tiden. Närmast är det en fjärilsträdgård som står på tur. Det innebär att ett område intill hallonen kommer att fyllas med växter som lockar både fjärilar och humlor. Månadssmultron ska det bli och så ringblommor.

- Vi har fått veta att Wendela alltid hade ringblommor, mycket ringblommor, så det ska vi sätta där, berättar Monica Jonasson.