Nyheter

Skriv ut   Dela: Facebook   Twitter

den 15 januari 2009

Experimenten kan börja

En skulptur, ett musikinstrument och en byggnad - utställningen LJUDLAByrint är ett verk med många ingångar. Kalla det gärna en installation. Det är också frågan om ett nyskapande projekt där ljudkonstnärer, arkitekter och museipedagoger möts på tidigare obruten mark. Nu öppnar etapp 1, Labyrinten.

Bild på medlemmarna i Urban Sound Institute, USIT
Medlemmarna i Urban Sound Institute: Per Sjösten, Catharina Dyrssen, Staffan Mossenmark och Anders Hultqvist.

- Allt är möjligt, säger Catharina Dyrssen och ger exempel - ljud/bild, ljud/rörelse, ljud/miljöer.
- Det handlar om ljud i labyrinten, men också utanför på friluftsmuseet, i länet och i olika sammanhang. Jag gillar det väldigt mycket, att vi inte vet var det slutar.

Själv är hon arkitekt och en av de fem i Urban Sound Institute, USIT. De övriga i gruppen är Björn Hellström arkitekt och ljuddesigner, Anders Hultqvist kompositör, Staffan Mossenmark kompositör och Per Sjösten akustiker och ljuddesigner.

Några av dem har känt varandra i många år, men som USIT har de funnits sedan 2004.
- Staffan brukar prata om oss ett rockband, säger Catharina Dyrssen och skrattar lite, samtidigt som hon intygar att det nog är en rätt bra beskrivning.

Till en början hade de lite för mycket respekt för varandra. Efterhand har de hittat rytmen och vågar säga sin mening till varandra. Samtidigt finns där en samsyn i botten som gör att de spelar väl tillsammans.

LJUDLAByrint tog sin början för drygt ett år sedan. Murbergets konstintendent Rebecka Wigh Abrahamsson hade mött USIT. En konstnärlig idé var formulerad och ambitionen att förverkliga den tog sin början.

Hur det skulle sluta kunde ingen riktigt kunna föreställa sig. Någonting liknande hade inte Murberget varit med om tidigare. Något så omfattande som LJUDLAByrint hade inte heller USIT arbetat med tidigare. Även om de har en rad uppmärksammade projekt bakom sig både i Sverige och utomlands.

För alla inblandade har det i alla fall blivit tydligt under arbetet med projektet. Det är en mycket märkvärdig skapelse som tagit form i den stora utställningshallen.
- Det har varit fantastiskt kul att arbeta tillsammans med så duktiga tekniker, säger Catharina Dyrssen.

Hon berättar också om en annan betydelsefull insats som påverkat utställningen i positiv riktning. 
- Vi hade en workshop här på Murberget i november som var mycket givande. Många engagerade personer var med och pedagogiska idéer väcktes som är väldigt spännande.
- Det var en riktig idéinjektion när vi fick sammanställningen med allt som kommit fram under den dagen.

I en utställning som är så mångbottnad och innehållsrik finns något att hämta för många människor. För arkitekten Dyrssen handlar det i första hand om samspelet mellan det byggda rummet och hur ljuden påverkar rummet. Enskilda ljud kan växa till en stämning. Hon ger ett exempel:
- Ljuden ger atmosfär åt ett rum. Klirr från ett glas associerar till ett glas, många klirr av glas kan väcka tankar på ett kafé.

Lördag den 17 januari öppnar LJUDLAByrint, etapp 1. Den 4 april öppnar etapp 2, Terrassen där det handlar om kroppen, vibrationer och rörelse. Ett forskningsprojekt har börjat. Var det slutar vet ingen.
- Vi får se! säger Catharina Dyrssen och ser väldigt nöjd ut.

Text: Ann-Sofie Ingman

 

blog comments powered by Disqus
 

Artiklar publiceras även i RSS-form. Du kan prenumerera på innehållet om du har en RSS läsare eller en webläsare som stöder RSS.

Prenumerera (RSS)

Du kan läsa mer om hur prenumeration med RSS fungerar och se fler typer av innehåll publicerade i RSS läs mer på sidan Prenumerera.

Läs mer om att prenumerera