den 6 april 2009

Gå man ur huse!

Tre frågor till stiftsantikvarie Rickard Isaksson med anledning av att Ullångersskrinet nu uppmärksammas genom Klenod 2009.

Varför är det ett så betydelsefullt föremål?
Själva nomineringen är ett bevis för det intresse som finns kring relikskrinet ur ett nationellt perspektiv. Ullångersskrinet är ett föremål av nationellt intresse eftersom det är ett av de få relikskrin i emalj från romansk tid som finns i landet. Det är ett praktfullt konsthantverk som har 800 år på nacken. Jag ser skrinet som en nyckel för Svenska kyrkans katolska identitet. Vi har många katolska inslag kvar i Sverige som inte andra protestantiska länder har. Det är superviktigt att vi har kvar bevisen för detta i de norrländska kyrkorna. För hundra år sen var det representanter från staten som tog våra klenoder och ställde ut dem på museer. Nu, i våra dagar är det enskilda personer som vill tjäna pengar på dem genom att sälja dem på en girig marknad.

Vad vet du om förhandlingarna kring skrinet idag?
Idag ligger bollen hos spanska myndigheter. Härnösands stift har skrivit ett brev till spanska kulturministeriet som överlämnades av ambassadör Anders Rönquist den 21 oktober förra året. I brevet ber vi att spanska staten återlämnar skrinet. Det är Svenska ambassaden i Madrid som företräder oss där nere, jag har stort förtroende till dem och på det sätt de skött ärendet. Nu behandlar spanska jurister ärendet.

Vad tror du att en utmärkelse som Klenod 2009 kan betyda?
Generellt kan man tycka det är lite knepigt att ett statligt verk går samman med ett privat företag och skapar en "dokusåpa" som går ut på att rösta på kulturhistoriskt värdefulla föremål, alla föremål har ju olika värden för olika människor. Å andra sidan är det bra att alla dessa föremål kommer i fokus och får den uppmärksamhet de förtjänar. I bästa fall höjer tävlingen intresset för våra kulturskatter generellt.
Utmärkelsens betydelse är att vi som kämpar att få tillbaka skrinet kan få lite hjälp på traven. Därför vill jag att vi "går man ur huse" och röstar fram skrinet till en seger. Följderna av en vinst går bara att spekulera i men det vore högst intressant med tanke på priset.

Rösta på hemsidan
Ullångerskrinet nominerades under våren till Klenod 2009 av länsmuseichef Bengt Edgren. Totalt anmäldes femtio olika kulturhistoriskt betydelsefulla föremål av museer, församlingar och hembygdsföreningar i landet. Företaget Milox Skyddsmontrar AB är huvudsponsor till utmärkelsen och genomför det hela med stöd från Riksantikvarieämbetet och Riksförbundet Sveriges museer.
Det är svenska folket som bestämmer om vilket föremål som är det kulturhistoriskt mest intressanta. Röstning sker på www.klenod2009.se