den 17 januari 2012

Häxbrand på Murberget

Åren 1668-1676, under "det stora oväsendet" avrättades ca 300 människor för trolldom i vårt land. Mer än en tredje­del kom från Västernorrlands län och då främst Ångermanland. År 1674 brann bål i Sollefteå, Boteå och Härnösand och våren 1675 avrättades inte mindre än 71 personer från Torsåker Dal och Ytterlännäs pastorat.

Häxbrand
Folksångerskan Ulrika Bodén i föreställningen Häxbrand.

"Där korpen vitnar
Där svanen svartnar
Där gråsten flyter - locka mig"

Med häxprocesserna som utgångspunkt och med besvärjelser och trolldomsramsor som inspirationskälla har Karin Rehn­qvist skapat musik i sitt verk "Där korpen vitnar" för folksångerskan Ulrika Bodén och Nordiska Kammar­ensemblen. Karin Rehnqvist är en av Sveriges mest kända tonsättare vars musik ofta framförs runt om i världen. Ulrika Bodén är en av de främsta folksånger­skorna i Sverige, bosatt i Nora, Ångermanland.

"Där korpen vitnar" är en iscensatt konsert som inleds med textläsning hämtad ur rättgångsprotokoll. En skampåle, en domartribunal, ett bål med anstrykning av krucifix bildar en scenografi, där den dömda vandrar bland sina förföljare, under ett ständigt hotande tryck. Ljussättning och regi är gjorda av Svante Grogarn.

Verket hade sin urpremiär på Murberget redan år 2008. Jag och min kollega fick då rollerna att recitera inledningstexterna till konserten. Det var en stor men spännande utmaning. Som pedagog är man van att stå framför grupper och prata men det är något helt annat att sitta på en scen i strålkastarljuset. Dessutom är både musiken och innehållet så starkt i detta verk och det väcker många känslor.

Det är lätt att få en klump i halsen och darr på rösten när man läser de ohyggliga anklagelserna och dödsdomarna. Tänk allt ont som vi människor gjort och tyvärr fortfarande gör mot varandra. Från folkmord till mobbing så är det i grunden samma beteenden som under häxprocesserna. Vi har inte blivit klokare med tiden när det gäller detta.

Musikverket ingår i programmet Häxbrand som är ett pedagogiskt samarrangemang mellan Murberget och Scenkonstbolaget Musik. Under v 3 och 7 får skolelever från Härnösands och Kramfors kommuner möjlighet att uppleva musiken och delta i workshops där de får gestalta sina känslor och tankar i form av kolteckningar, lära sig mer om ondska och godhet förr och nu samt träffa musikerna.

Låter det spännande? Då kan du komma till Murberget torsdagen den 16 februari kl 19. Då kör vi ett kvällsprogram där alla är välkomna. Programmet tar 2 timmar med paus.

Maria Nordlund, antikvarie/museipedagog
Foto:Björn Grankvist