den 8 juni 2012

Lindströmfigurer i skulpturgrupp

3 frågor till bildkonstnären Maria Sundström. Hennes idé ligger till grund för utställning "Bengt Lindströms väsen".

Bild på verket Sagan om ringen, Nosgul
Sagan om ringen, Nozgül

Hur väcktes idén?
Det var när jag arbetade som konstintendent på Murberget och höll på med Bengt Lindström-donationen. Jag gick igenom hans färggrafik och fick syn på några av figurerna i hans bildvärld. Jag är bildkonstnär och väldigt ofta får jag idéer av andra konstnärers verk och det var det som hände. Figurerna ville liksom följa med ut ur bladen.

Kan du beskriva processen från idé till färdigt verk - stötestenar konkreta insatser?
Allra först handlade det ju om att få gehör för min idé på museet. Det var mycket lätt, men när man vill använda sig av en konstnärs verk på det här sättet blir det lite mer omständligt eftersom det handlar om den "ideella upphovsrätten". Då krävs det ett tillstånd av upphovsmannen eller hans arvingar. Till sist när alla sagt sitt fick vi ett positivt besked och klartecken att sätta i gång. Tillverkningen görs i Nordmaling av ett företag som heter Lamiroc.

Varför valde du de gestalter som du gjorde?
Urvalet har jag diskuterat med Margareta Bergvall, Sara Öhman och Maria Nordlund, som arbetar på Murberget, utifrån deras pedagogiska kunskaper. Vi funderade över hur man kan använda "Bengt Lindströms väsen" i museets olika verksamheter som visningar, workshops, seniorverksamhet och annat. Min linje var att jag ville hitta några färgstarka figurer som visar på Lindströms samiska influenser och några som visar på hans litterära intressesfär och samtidigt få dessa att fungera i en skulpturgrupp.

Pil Läs mer om utställningen