den 30 september 2013

Murberget bjuds in till Silviastiftelsens inspirationsdagar

En stor anledning till kungaparets besök på Murberget i augusti är vårt flitiga projektarbete riktat mot personer med demensdiagnos. Projektsamordnare Margareta Bergvall fick en personlig inbjudan av Drottning Silvia att medverka vid Inspirationsdagarna för demens som anordnas av stiftelsen Silviahemmet.

Jag träffar Margareta Bergvall på ett kafé i centrala Härnösand. Hon är glad över inbjudan och berättar med stor inlevelse.
- Jag fick frågan direkt från drottning Silvia under kungaparets besök och blev oerhört stolt eftersom jag också märkte att hon är genuint intresserad av ämnet berättar Margareta.
Även Sara Öman är inbjuden till inspirationsdagarna den 28 april nästa år.

1
Margareta är inbjuden att hålla föredrag på Silviastiftelsens inspirationsdagar. Foto: Joachim Kjellgren

Under besöket fick Margareta möjligheten att presentera Murbergets demensarbete för kungaparet vid en intim sittning på Prästgården. Byggnaden är inredd i 1940-talsstil, och är den miljö som arbetet bedrivs i.
- Prästgården var perfekt för att kungaparet skulle få uppleva samma atmosfär. Projektet arbetar med alla sinnen och därför är saker som dofter, musik och tidsenliga föremål viktiga, säger Margareta. Bland annat spelar vi radioprogram med musik från 40-talet och eldar i järnspisen. Vi skurar till och med golvet inför besöken eftersom den lukten är en viktig ingrediens i det hela, ler Margareta.

Margaretas intresse för arbete med demens började då hennes egen mamma drabbades. Hon märkte att besök på hembygdsgårdar och friluftsmuseer hjälpte henne att minnas. Därför inledde hon ett testprojekt tillsammans med Carin Magnusson Kettunen och Helena Åberg på Murbergets friluftsmuseum 2008.

2
Bild från Prästgården när Margareta berättade för kungaparet om demensprojektet. Foto: Kungahuset.

Det hela utvecklades med stöd av Kulturrådet till de länsomfattande projekten Kommer du ihåg med start 2010 och Kommer du ihåg del 2 som inleddes 2012. I de projekten har Sara Öman, Veronica Sonidsson, Helena Åberg och dramapedagogen Lina Sjödin arbetat.
- Förutom mina medarbetare på Murberget har bland annat Pär Hägglund och hans kollegor på Härnösands kommun bidragit med väldigt mycket kompetens, vi samarbetar inom projekten och vi har fått del av deras kunskap och kontaktnät, berättar Margareta.

Drottning Silvia har bedrivit värdefullt arbete inom demensvård genom Stiftelsen Silviahemmet sedan 1996. I början av året invigde Drottningen det nationella projektet Möten med minnen där också Murberget deltar.

Text: Joachim Kjellgren