den 11 oktober 2011

Nu är föremålen på plats

Ett omfattande arbete i länsmuseets dolda vrår är slutfört. Föremål har fått en översyn och finns nu säkert förvarade i lämpliga lokaler.

- Droppen urholkar stenen, säger konservator Lennart Kristiansson som med tillfredställelse nu kan se resultat av ett lika långt som målmedvetet arbete med att bringa ordning bland alla föremålen.

tobaks
Stina Hedvall har lastat trucken i magasinet på Tobaks.

I museibyggnaden som stod klar 1994 finns klimatstyrda, utmärka magasin. De har sedan dess huserat de finaste och mest känsliga föremålen. Det arbete som nu är slutfört handlar om de mer robusta sakerna, som vagnar, slädar, sparkar, båtar, och kakelugnar. De har länge förvarats i några av friluftsmuseets miljöer och under en tid även i ett magasin i Härnösands sjukhus.

Sedan 1998 har samlingsavdelningen jobbat sig igenom 1446 föremål, rengjort, dokumenterat och sorterat upp dem på hyllor i ett av Tobaksbolagets gamla magasin. Det hela tog sin början när Tobaksmonopolet i Härnösand skulle läggas ner.

För att ta vara på alla de berättelser som fanns kring verksamheten genomförde länsmuseet ett stort dokumentationsprojekt innan portarna till gamla Tobaksmonopolet i Härnösand slogs igen för gott. I samband med detta stod det klart att magasin skulle stå tomma.

- 1200 kvadratmeter magasin i ett stenhus, ouppvärmt och utan vatten. De passade väl för våra behov, förklarar konservatorn.

Efter en uppgörelse och undertecknande av kontrakt kunde det stora arbetet med att strukturera upp även de lite grövre sakerna i länsmuseets föremålssamling inledas. Magasinet är indelat i tre rum. Ett av dem har använts för sanering, vård, ompackning och foto. Två andra har stegvis utrustats med pallställ vilket möjliggjort en rationell hantering med hjälp av truck och pall lyft.

- Museets tekniker har tömt något eller några hus på friluftsmuseet varje år. Sedan har vi gett föremålen första hjälpen, dammsugit, limmat ihop lösa delar, fotat och sedan sorterat in dem på hyllställ på Tobaks.

- Vår ambition har varit att höja nivån på samlingen som helhet och inte bara ta hand om godbitarna, som de medeltida skulpturerna, säger Lennart Kristiansson.

Att gå i mål efter en så omfattande uppgift är förstås skönt i sig, men har också gett andra insikter:

- Vi kan se att även om uppgiften är stor kan det bli bra till slut. Det gäller att hålla fast vid målet. Då når man det, konstaterar Lennart Kristiansson och sammanfattar upplägget på samlingsavdelning och konservering:

- Sommartid är det truck och overall som gäller med förebyggande konservering. På vintern arbetar vi inomhus med olika specialuppdrag.

Text: Ann-Sofie Ingman
Foto: Björn Grankvist