den 20 juli 2012

Nya textilier vävs till Murberget

Sängskåpet i Smedstorpet ska få nya förhängen. Det ser medlemmarna i Härnösands vävstuga till. De har samarbetat med Murberget i flera år och i höst flyttar de med sin verksamhet till ett av de gamla husen vid torget.

Det var sommaren 2008 som de aktiva damerna i vävstugeföreningen började engagera sig i friluftsmuseets miljöer. Sedan dess har de suttit vid vävstolen i Ångermanlandsgården och producerat en rad olika textilier som ska användas i Murbergets verksamhet.

vavstugan
Till en början vävde föreningen i kammaren, numera sitter de i storstugan och visar sina produkter till försäljning i kammaren.

- Vi har vävt handdukar efter gammalt mönster och det här fälltäcket till exempel, berättar Maj-Britt Aspholm och visar på ett ylletäcke i vaggan.

Det har också tillverkat ett större fälltäcke som nu finns på Textilarkivet i Sollefteå. Närmast på tur står att ta sig an ett tyg till särkar som så småningom ska användas av guider och pedagoger i verksamheten.

Maj-Britt Aspholm berättar att de kommer överens med personal på Murberget om vad de ska ta sig an. Själva ser de ett värde i att tillbringa någon vecka varje sommar i den gamla bondgården på friluftsmuseet.

- Det är trevligt och inte så betungande. Vi är så många i vävstugan så det blir inte många dagar för var och en av oss. Det är roligt att komma ut och träffa folk, säger hon.

En erfarenhet är att de som kommer till Ångermanlandsgården och hör dunket från vävstolen kommer in och berättar om hur trevligt det låtit att höra liv i gården. Vid sidan av möten med alla människor som kommer under sommarens öppethållande har föreningen också glädje att få visa upp och sälja sina egna produkter i kammaren i gården.

- Från början satt vi och vävde i det rummet, men det blev trångt. Det fungerar mycket bättre när vi sitter här i storstugan, säger Maj-Britt Aspholm och Alice Berg som också finns på plats för dagen nickar instämmande.

- Det har också inneburit att vi får visa upp och sälja våra produkter i kammaren. Det är bra för oss att få den möjligheten.

Under hösten fördjupas relationerna mellan Härnösands vävstuga och länsmuseet. Då flyttar de nämligen in i ett av husen vid Murbergstorget.

- Vi behövde flytta till nya lokaler och då har vi fått möjlighet att hyra på Murberget. Vi håller på att väva tomt i våra vävstolar för att flytta ut från vår nuvarande lokal till första oktober, berättar Alice Berg.

I höst blir de med andra ord murbergsbor på heltid.