den 30 januari 2014

Nya utställningsideer på facebook

För drygt en månad sedan frågade vi på facebook vad vi bör fylla vår stora utställningshall med. Svaren lät inte vänta på sig. Drygt 30 förslag kom in från engagerade facebookföljare.

Vi frågade efter förslag på utställningar på facebook...

Det fanns en väldig bredd bland förslagen, allt från gamla tv-spel via skildringar av lokal kultur till konst och fotoutställningar. Någon har till och med föreslagit en utställning om toalettens historia, denna nödvändighet som just nu finns i form av I love Toa på Gallerian Mood i Stockholm.

next2
... och förslagen haglade in.

Nu har vi sammanställt alla förslag i en lista som vi kan ha mycket hjälp av i planeringsarbetet med framtida utställningar på Murberget. Vilka förslag tycker du bäst om?

Exotiska förslag

- Afrikansk konst t.ex. Tinga Tinga från Tanzania.

Lokala förslag

- Länsprofiler som utvecklat det här länet, ta hjälp av landsarkivet få tillgång till alla intressanta händelser och vad gjort.
- Sandö glasbruk
- Ångermanlands arbeten i textil/ trä mm
- Personer från Härnösand och deras yrken o liv, en liten djupdykning i yrken, karriärer och livsöden?
- En länsutställning med utgångspunkten bokhandlare/boklådor som funnits eller som finns i kommunerna, från Ö-vik till Ånge

- Utställning om Raggarepoken på 50-talet
- Transistorradios från 50- och 60-tal.
- Häxor och deras historia
- Andra världskriget
- Löpande utställningar från olika decennium 50, 60, 70 - tal
- 40-talet känns aktuellt idag. Nazister och islamister syns alltmer i vårt samhälle och till och med kommunisternas fula trynen dyker upp igen. Judehatet som dessa tre ideologier har gemensamt har fått en renässans. Judar flyr från Sverige på grund av förföljelse. Vi verkar aldrig lära oss av historien. Utställning och föredrag om 40-talet och parallellt med det aktuell rapportering från Sverige och Europa idag så man kan se de tendenser till likheter mellan 40-talet och nutid samt föredrag på det temat. Det skulle vara en tillgång inte minst för skolorna i länet.
- Flottare - bildspel, bilder, verktyg och hitta de speciella individer som slet hårt med sin kropp.
- Gåvor är också ett kul tema. Hur har gåvor sett ut genom tiderna? Blommor, chokladaskar, en vinflaska, en berlock, en träbit? Vad har ansetts lämpligt? Olämpligt? Finns det några kul historier om detta? Vilka gåvor är mest kända?
- Carl von Linné

Populärkultur

- "Queering Sapmi + Unstraight Museums "No Norm
- Gamla tv-spelskonsoler eller gamla datorer
- Gammal elektronik, kanske till å med från gammalt till nytt, så man ser utvecklingen av t.ex. dator, tv, mobiltelefoner genom åren osv...
- Legoutställning
- Samtidsdokumentation, vad blir dagens Museiföremål? Briojärnvägar, pokemon eller gatstenar från göteborgskravallerna. Lite resonemang och ifrågasättande hade varit spännande!
- Toalettens historia

Litteratur

- Figurer från sagans värld
- Svenska barnboksförfattare

- Foto som ren konst
- Foto på industri, företag, handel och dess utveckling/förändringar
- Sune Jonsson

Hantverk

- Återbruk av "skrot och ingenting"
- Svenska keramiker genom tiderna
- Retrotyger och dess skapare!

Konst

- Lars Lerin
- Rubby made av Staffan Forsberg
- Frida Kahlo
- Dalakonstnären Peter Johansson
- Det är kul med salonger på teman. Samla in skulpturer från alla som vill bidra på temat "mur" eller "berg" eller "historia".

Text och foto: Joachim Kjellgren

Följ oss i de sociala medierna:

Facebook_50px Murbergets facebooksida

TwitterMurberget på twitter