den 7 februari 2012

Ordföranden om ny museichef

Tre frågor till länsmuseets styrelseordförande Sverker Ågren om ny chef på Murberget. Rekryteringen har startat.

Bild på vajande flaggor
Länsmuseibyggnaden och flaggor som vajar för vinden. Foto: Björn Grankvist

1. Hur tänker styrelsen kring en ny museichef?
Vi har en rekryteringsgrupp där även de fackliga organisationerna har sina representanter. Utifrån vår kravprofil har vi nu gått ut och annonserat. Den personen vi vill ha kontakt med ska ha "visioner att skapa ett länsmuseum i framkant" och det fångar egenskaper hos den vi söker. Det är viktigt att kombinera gedigen kunskap om våra arbetsområden med tydligt ledarskap. Men det gäller också att hålla ihop personal, en kunskapsintensiv verksamhet och ordnad ekonomi. Huvudmännens ekonomi är kärv!

2. I annonsen står det att chefen ska ta plats i samhällsdebatten. Vilken bakgrund ser ni hos den sökande för detta?
Här är det mera fråga om erfarenhet av och ambitioner att ta del i samhällsdebatten före formella meriter. Nätverk är t.ex. också viktiga. Vi har ett ganska omfattande samarbete med andra inom sektorn. Länsuppdraget är en viktig dimension, som kräver särskild uppmärksamhet.

3. Vilken är din högst personliga vision för Murberget de närmaste tre åren?
Jag vill se fler besökare på Murberget och Textilarkivet i Sollefteå! Här finns mer än många anar och det ska alltid vara berikande, utmanade och uppfriskande att besöka Murberget. Särskilt ser jag betydelsen av att barn och unga känner sig lockade av Murberget. Våra EU-samarbeten behöver växa ytterligare för att tillföra kompetensutveckling och stödja ett ständigt förbättringsarbete.

Pil Läs mer om tjänsten i annonsen