Nyheter

Skriv ut   Dela: Facebook   Twitter

den 17 juni 2010

Terrassen blir kalejdoskop

Ett rum med ljus och rymd där speglar och bokstäver i alla tänkbara former skapar oändliga möjligheter för både barn och pedagoger. Ett rum där föräldrarna dessutom kan ha full kontroll över vad som händer och sker. Så kan det bli om formgivaren Björn Eds förslag till barnrum på Murberget blir verklighet.

Planerna på att skapa ett rum för barn centralt beläget i länsmuseibyggnaden har funnits en tid. När utställningen LJUDLAByrint stängde stod Terassen där som en möjlighet. Frågan var hur? Oron fanns för att rummet var stängt. Föräldrar och lärare skulle inte kunna ha någon överblick över barnens aktiviteter.

Bild på modell av Terrassen
Modell av hur ett barnrum kan ta form på Murberget.

Formgivare Björn Ed som varit engagerad i uppbyggnaden av de fasta historiska utställningarna känner verksamheten på Murberget väl. Han fick uppdraget att komma med ett förslag för lekrummet.

- När jag hörde talas om oron att man inte hade överblick tänkte jag aha! Jag hade sett en utställning i New York där de med hjälp av speglar gjort det möjligt att se en sexrummare, berättar Björn Ed på telefon från Öland.

Lite enkelt kan idén beskrivas som backspegelsprincipen omsatt i flertal. Det ger dem som finns utanför rummet möjlighet att se vad som händer där inne, och spännande upplevelser för barnen som rör sig bland dem.

Nu är speglarna bara en del av det hela, bokstäverna en annan.

- Jag tänker mig att det ska finnas bokstavspallar, bord, rebusar på väggarna. 1, 2, 3 - museets ABC, förklarar Björn Ed och ger några exempel på alla de möjligheter som leken med bokstäver kan innebära.

- Bokstäverna kan ordnas, sorteras och vårdas. Det går att knyta an till grunderna för våra museer. Vad är ett museum? Vad gör man i museet?

Björn Ed ser med andra ord lekrummet som en arena för pedagogiska program av olika slag. Med föremål ur samlingarna som visas utifrån olika teman blir möjligheterna oändliga. Han påminner om utställningen när konstnärer valde föremål ur samlingarna.

Till gestaltningen av rummet hör även färger. Han ser framför sig ett ljust inre rum med speglar där gången upp och ner från rummet är målat i regnbågens alla färger. I gången skulle det också finnas siffror. Åter igen ser Björn Ed kopplingar till museets verksamhet:

- Alla föremålen i magasinen har ju ett nummer.

Till hans idé hör gluggar i ytterväggen som väcker associationer till båtar och flygplan, rutschbanor och skrammelhörna. Förslaget har som sagt oändliga möjligheter. Frågan återstår om Terassen blir Kalejdoskop?

- Jag ser Björn Eds förslag som mycket attraktivt och utvecklingsbart. Det känns samtidigt som en möjlighet att äntligen skapa en spännande miljö för barnen på bästa plats i länsmuseets vackra byggnad, förklarar museichefen Bengt Edgren.

Text: Ann-Sofie Ingman
Foto: Björn Grankvist

 

blog comments powered by Disqus
 

Artiklar publiceras även i RSS-form. Du kan prenumerera på innehållet om du har en RSS läsare eller en webläsare som stöder RSS.

Prenumerera (RSS)

Du kan läsa mer om hur prenumeration med RSS fungerar och se fler typer av innehåll publicerade i RSS läs mer på sidan Prenumerera.

Läs mer om att prenumerera