den 10 oktober 2013

Tomas har bytt teatern mot museet

Tomas Eriksson är ny chef på Murbergets enhet Medarbetarstöd. Han har jobbat som teknisk chef inom kulturvärlden tidigare, något han har nytta av här på Murberget.

Han har närmast jobbat för Scenkonstbolaget på Sundsvalls teater, främst som verkstads- och teknisk chef. Han började som dekorsnickare för 20 år sedan och har haft olika ansvarsområden genom åren.
- Jag har till och med fått vara tillförordnad teaterchef under ett år, berättar Tomas med ett leende.

Tomas_1
Vår nya chef för Medarbetarstöd Tomas Eriksson har tidigare jobbat inom teatervärlden.

Murberget är inte obekant för honom eftersom han var med när museibyggnaden inreddes för drygt 20 år sedan.
- Det fanns ett samarbete mellan Länsmuseet och teater Västernorrland vid bygget av museets basutställningar, så jag jobbade med att snickra upp dem, berättar Tomas.

Bygget av en utställning påminner en hel del om hur det är vid en teateruppsättning tycker han. Båda har en relativt lik arbetsprocess även om terminologin är lite annorlunda.
- Det är ett möte mellan konstnärlighet och tillgänglighet, säger Tomas. Det är viktigt att det konstnärliga uttrycket inte gör att tillgängligheten i rummet försämras. Då får man se till att hitta en lösning som fungerar med båda perspektiven.

Tomas får jobba både praktiskt och administrativt.

Tomas har flera ansvarsområden och kommer att få kombinera både praktiskt samt administrativt arbete. En av hans nya arbetsuppgifter på Murberget är att arbeta fram en plan för tillgänglighet på museet. Han är väl insatt efter att tidigare ha jobbat med tillgänglighetsprojektet Våga mötas på Scenkonstbolaget, som bland annat gick ut på att bibehålla god tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning på teaterturnéer.

På fritiden är Tomas intresserad av gamla hus. Dels för att han bor i ett 1800-talshus, dels för att hans fru driver kursgården Villa Fridhem i Härnösand. Det är något som kommer väl till pass vid arbetet på Murbergets friluftsmuseum.
- Det är viktigt att känna till hur så gamla hus ska vårdas, säger Tomas. Min förhoppning är att vi ska kunna renovera husen på friluftsmuseet de kommande säsongerna. De är en viktig del av vårt länsmuseum som gör att vi är unika, avslutar han.

Enheten Medarbetarstöd jobbar med IT, underhåll av museets byggnader, utställningsbygge och lokalvård.

Text och foto: Joachim Kjellgren