den 20 november 2013

Uppdrag: Rädda världen med ett broderi

I helgen hade den unika broderiutställningen Rädda världen - Kan ett broderi rädda världen? vernissage på Murberget. En av de drivande krafterna bakom utställningen är Anna Åhlin Häggström från Svenska Hemslöjdsföreningarnas riksförbund (SHR).

I somras ordnade Anna och hennes medarbetare på SHR en stor nationell broderitävling. Det speciella med tävlingen var att bidragen skulle visa olika sätt att rädda världen på.
- Vi arbetar hela tiden med ett hållbarhetsperspektiv berättar Anna. Därför ville vi ha det som röd tråd för tävlingen, fortsätter hon. Eftersom temat för Hemslöjden 2013/2014 är broderi föll det sig naturligt att alla tävlingsbidragen skulle vara just broderier.

Anna Åhlin Häggström var en av de drivande bakom tävlingen.

Tävlingen fick in hela 82 broderade bidrag som alla fick möjligheten att ställas ut på Murberget. De bidrag som placerade sig på topp 15-listan i tävlingen har visats i Hemslöjdsbutiken på Nybrogatan i Stockholm. I Murbergets utställning är det dock första gången så många av broderierna i tävlingen visas tillsammans.

Tävlingen fick in hela 82 bidrag.

Anna märkte att intresset för tävlingar och deltagande aktiviteter var stort redan under förbundets 100-årsjubileum 2012.
- I vår jubileumsutställning på Liljevalchs fick alla besökare bland annat chansen att tillverka sitt eget löv till utställningen, vilket var mycket populärt, berättar Anna. Det är ett bra sätt att nå människor på och nå ut.

Tävlingens jury bestod av Svensk Slöjds butikschef Filippa Bellander, Tidningen Hemslöjds chefredaktör Malin Vessby, Professor i Textil Otto Von Busch samt Trendexpert Stefan Nilsson. Deras viktigaste bedömningspunkt var tävlingens hållbarhetskoncept.
- Juryn har lagt större vikt vid hur de tävlande har tolkat temat än vid tekniken, vilket gör det till en lite annorlunda tävling där tanken bakom har stor betydelse, säger Anna.

En viktig bedömningspunkt i tävlingen är hållbarhet.

Utställningen kommer att finnas på Murberget till början av januari. Därefter skickas alla tävlingsbidrag tillbaka till de tävlande.

Text och foto: Joachim Kjellgren