Nyheter

Skriv ut   Dela: Facebook   Twitter

den 14 maj 2009

Vart vill de komma?

Det var en rolig idé, tyckte vi. Därför bestämde vi oss för att ge ekonomiskt stöd till utställningsprojektet. Det berättar Göran Jacobsson, marknadsingenjör vid Ecophon och akustiksponsor för LJUDLAByrint.

- Dessutom är det inte ofta vi kommer i kontakt med så här avancerade satsningar.

Bild på lyssnare i labyrinten
Besökare som lyssnar till de olika ljuden i utställningen LJUDLAByrint

Företaget har sedan tidigare en relation till tekniska högskolan Chalmers i Göteborg. Där har de varit med och gett sitt stöd i olika sammanhang. När Catharina Dyrssen i Urban Sound Institute, hörde av sig till honom och berättade om LJUDLAByrint föreföll det väldigt intressant.

Ecophon ser ingen ekonomisk vinning i att ställa sig bakom satsningar av det här slaget. Värdet för dem ligger i den framtidsforskning som bedrivs inom deras verksamhetsområde, akustik.

Under ett besök på Murberget häromdagen fick Göran Jacobsson möjlighet att se resultatet, utställningen LJUDLAByrint. På frågan om vad han tycker svarar han först med ett litet skratt:

- Jag var rädd att den frågan skulle komma.

Mer på allvar förklarar han sedan att det inte är helt enkelt att förstå hur USIT tänker och vad det är de vill att besökarna ska uppleva.

- Jag är mer frågande nu än innan jag kom. Vart ville de komma?

Samtidigt kan han konstatera att det är många barn som springer omkring och tar del av de möjligheter som de två gigantiska klanskulpturerna kan erbjuda.

- Om ni på museet skulle fråga besökarna om vad de upplever skulle ni nog få väldigt många olika svar.

Text: Ann-Sofie Ingman
Foto: Björn Grankvist

 

blog comments powered by Disqus
 

Artiklar publiceras även i RSS-form. Du kan prenumerera på innehållet om du har en RSS läsare eller en webläsare som stöder RSS.

Prenumerera (RSS)

Du kan läsa mer om hur prenumeration med RSS fungerar och se fler typer av innehåll publicerade i RSS läs mer på sidan Prenumerera.

Läs mer om att prenumerera