Hantverkarens perspektiv

Skriv ut   Dela: Facebook   Twitter

Läs mer om utställningen Hantverkarens perspektiv.

30 november 2010 till 9 januari 2011

Hantverkarens perspektiv är det tredje av fem tillägg i utställningen Nils möbler+. Utställningen presenterar Träakademien vid Mittuniversitetet samt ett nätverk av småföretagare, som med hantverket i fokus tillverkar möbler där 1700-talet möter vår samtid.

Vårt svenska rum 

Består av Emma Söderholm Fritz, Martina Ljunglund, Birgitta Ricklund och Karin Jacobsson. Deras idé är att återta hantverkskunskapen om sammansättning och material. Om rätt teknik används betyder det att möblerna har en hållbarhet på många hundra år. Sammanfogningstekniken som exempelvis svarvning med förskjutet centrum samt trädetaljer som inte limmas utan skärs ut direkt på möbeln gör att möbeln får en mycket hög kvalitet.

Emma snickare (Skrattstol, Biblioteksstege)
Emma Söderholm Fritz är född och uppvuxen i Lugnvik, Kramfors. Hon bor och driver sin verksamhet på sin och maken Jonnys gård i Lugnvik. Har utbildat sig till möbelsnickare i Kramfors vid träakademien.

Snickeri Martina (Sänghimmel)
Martina Ljunglund kommer ursprungligen från Västra Götaland och är verksam i Bollstabruk. Har fått sin utbildning vid träakademien i Kramfors.

Ricklunds möbelhantverk (Solstol, Gripsholmsfåtölj med taburett)
Birgitta Ricklund är född och uppvuxen i Saxnäs, Marsfjäll. Bor sedan länge i Västerhus, Själevad där hon har sin snickeriverkstad hemma på gården. Birgitta Ricklund sadlade om i sitt vuxna yrkesliv och utbildade sig vid den Gustavianska Möbelutbildningen i Kramfors.

KarinZnickeri (Tebord, Hörnbord)
Karin Jacobsson född och uppvuxen i Hoting som ligger längst upp i Ångermanland. Bor i Älandsbro i gamla stationshuset och har snickeriverkstad i nedre plan. Har utbildat sig i Kramfors på träakademin.

Pil Läs gärna mer på www.vartsvenskarum.se

Träakademiens studenter

Träakademien är en del av Mittuniversitetet och utbildar hantverkare för att föra yrkesskicklighet och traditionellt hantverkskunnande in i framtiden. Skolans utbildningar förenar den senaste tekniken med traditionella metoder, som ger studenterna förutsättningar för att skapa morgondagens hantverksprodukter.

Jesper Hübner (verktygsskåp, fåtölj)
Lars-Olof Westerlund (tv-bänk)
Hans Adielsson (rokokobord)
Emma Andersson(rokokostol)
Jan-Erik Bergarp (verktygslåda)
Marcus Halse (stort skåp)
Linda Sandström (lös stoppram)

Vilket är hantverkarens perspektiv på design? Vad gör hantverkare på en designutställning? Som svar på de frågorna kan man ställa en motfråga: - Vad är design utan hantverkarens kunskap om material och olika tekniker? En annan fråga är vad design står för i ett historiskt perspektiv och i hur stor utsträckning dagens formspråk är sprunget ur gårdagens? Ursprungligen var den som utförde ett hantverksföremål oftast samma person som hade formgivit det.

Många duktiga formgivare har ett nära samarbete med hantverkare eller har själva en hantverksutbildning. Kanske behövs just det mötet för att god design ska uppstå. Hantverkaren kan vara formgivarens förlängda arm, men också den som förankrar och förverkligar idéer, löser konstruktioner och sammansättningar.
 
Vad styr en hantverkares formgivning? Kan kunskap om material och metoder begränsa eller berika designen? Val av verktyg, material och sammanfogningar påverkar formgivning och uttryck. Kan vi använda oss av generationers erfarenheter och kunskap om hantverk i dagens design?
 

/ Erik Kindström, Träakademien  

Pil Läs gärna mer på http://www.traakademien.se


 

blog comments powered by Disqus

 

Bild på Skrattstol
Skrattstol, Emma snickare

Bild på Gripsholm fåtölj
Gripsholmsfåtölj, Ricklunds möbelhantverk

Bild på Tebord
Tebord, KarinZnickeri

Bild på sänghimmel
Sänghimmel, Snickeri Martina

Bild på skåp från Träakademien
Skåp, Träakademien, Marcus Halse