Nu gasar vi!

Skriv ut   Dela: Facebook   Twitter

Här kan du läsa mer om utställningen Nu gasar vi!

6 juni 2010 - 13 mars 2011

Ung pojke på moped
Ur Västernorrlands Allehandas arkiv

Älskade mopeder

Den 23 maj 1952 beslutades att cykel med hjälpmotor inte krävde körkort, registrering och fordonsskatt. Det nya fordonet kom snart att kallas moped. Mopeden blev en väl designad industriprodukt och formerna hämtades från bilvärldens svällande skärmar och svepande linjer.

Det syns tydligt i reklamen vem som skulle lockas till att köpa en moped. Det är prydliga herrar i kostym. Kvinnor i svepande kjolar eller snäv dräkt på väg till arbetet. Lantarbetare och industriarbetare i arbetskläder. Tuffa killar som stegrar med mopeden eller tjej och kille på romantisk utflykt.

Att fylla 15 år blev en nästan magisk dag för många. Från 15-årsdagen gick det att köra moped helt lagligt, om man tillhörde de som hade råd att köpa en.

Flockar av ungdomar med moped syns vid kiosker eller andra platser där de samlas. I gruppen snackas det om man har"dragit pluggen", "slipat toppen" eller "jackat kolven". Det är speciella uttryck för olagliga åtgärder som gjorde att mopeden gick fortare än de 30 km i timmen som var tillåtet. Ibland gick det åt mer tid för att meka med mopeden än den tid som man var ute och körde på vägen.

I dag är mopederna av en helt annan typ Nu är det snabba strömlinjeformade, EU mopeder. Men i garage, källare och ladugårdar finns samlingar av gamla mopeder som vårdas ömt.
Vi visar ett 30-tal av dem i den här utställningen.

Samarr: Njurunda Classic Moppe 


 

blog comments powered by Disqus
 

Några av klenoderna i utställningen...

Moped, Novolett 200

Pil Husqvarna Novolette 1952

Moped, Viktoria 200

 Budcykel  1949

Moped, Speed 200

 Speed 1956

Moped, Crecent 2000 200

 Crescent 2000 S

Moped, Crescent 1237 200

 Crescent 1237