Föremål

          

Inventarienummer: D11   Sakord: SKULPTUR , PIETÀ, MARIE KLAGAN

Material: TRÄ
Teknik: SNICKRATSKURETMÅLAT
Funktion: DYRKAN OCH ÅMINNELSE
Tid: 1500-1525

Deposition från: SÄTTNA K:A 

"Pietà. Träskulptur. Maria sittande å bänk med Kristus i liggande ställning i knät.(Marias huvud ovanligt litet i förhållande till kroppen i ö.) Marias dräkt i guld liksom den från huvudet nedhängande manteln. Kristi kropp heltäckt med sår, kring huvudet vriden törnkrona. H.47 cm. Omkr. 1525. Från Sättna k:a Medelpad 1912".
(ur lappkatalogen)

"Pietà. (Maria sörjande den döde Kristus, som är lagd öfver hennes knä). 1520- eller 30-talet. Denna bild har rätt stor liket med altarskåpsfigurerna i Junsele. Torde vara utförda af någon provinskonstnär. H. 46 cm. Sättna, Medelpad." (ur utställningskatalogen 1912)

Maria sitter på en enkel stol och håller den från korset nedtagne Kristus i sitt knä. Maria är klädd i en lång klänning och mantel. Klänningen är rakt avslutad vid halsen. Klänningens ursprungliga färger har varit guld på utsidan och röd på insidan. Den röda färgen syns vid klänningens kanter, både vid ärmarna och fötterna. Manteln täcker Marias huvud, faller ner på axlarna och sveper om kroppen ända ner till fötterna. Manteln har varit guldmålad på utsidan och blå på insidan. Några fallande veck uppstår vid Marias knä där hon särar på benen för att kunna hålla Kristus kropp. Marias fötter är klädda i svarta skor. Maria håller sin högra hand under Kristus huvud och nacke, den vänstra vid hans midja. Händerna är gråa med röda konturlinjer mellan fingrarna. Naglarna är svarta. Marias ansikte har en hög panna, en stor näsa, ett par halvslutna ögon och en rakt formad tunn mun. Ansiktets målning är fortfarande kvar. Ansiktet är inramat med en svart konturlinje. Ansiktets rosiga kinder kontrasterar mot den ljusgrå huden. De halvslutna ögonen har svarta ögonpupiller. Ögonen och även ögonfransarna är målade med svarta linjer. Munnen är målad med ett rött streck över den tunna överläppen. Marias ansikte är fullt av sorg och betänksamhet.
Kristusfiguren är alldeles naken. Han ligger i Marias knä med böjda ben. Hans högra hand ligger på kroppens högra sida, den vänstra är vänd mot Maria. Kristi bröstkorg är enkelt målad med svarta linjer i tjocka penseldrag. Kroppen liksom ansiktet är stänkt med röda bloddroppar på något ljusrosa hy. Ansiktet har ett svart målat skägg runt en halvöppen mun. Munnen är vit med röda tvärlinjer. En rödbrun konturlinje sträcker sig runt läpparna. Kinderna är röda. Näsan är avslagen. Ögonen är öppna med målade svarta pupiller och konturslinjer med ögonfransar. Ögonbrynen är mörkbruna med målade enstaka hårstrån. En törnekrona i grön färg sitter på Kristus svarta hår. Håret är långt och ligger över nacken. Den avlånga halsen är målad med rosa färg.
Maria sitter på en stol som liknar en väggbänk. Stolen är målad med grön färg längst upp och längst ner, röd färg i mitten och guld vid kanterna. Sidostyckena är röda och gula. Marias fötter vilar på en fotbräda, ursprungligen grönmålad.
Stil och datering: Pietàbilden blev mycket populär under 1300- och 1400-talen i Europa. Pietà från Sättna är ovanlig i sitt stilistiska utförande. Kroppens utformning och proportioner är felaktiga. Kristus kropp är onaturligt utformad med felböjd höger arm och hand. Hans vänstra hand är felvänd mot Marias kropp. Marias vänstra hand har fyra fingrar lika långa. Hennes hals är avlång och ansiktet för litet i förhållande till huvudet. Marias kropp är också för stor till den lilla Kristuskroppen om den ska föreställa en vuxen människa. Det är möjligt att man vill föreställa Maria med den döde Kristus förvandlad på nytt till ett barn. En sådan pietàframställning har funnits på medeltiden. Att så är fallet understryks av Kristus nakna kropp.
Skulpturen är ganska ovanlig på grund av dessa naiva drag. Men det finns en hel del andra skulpturer i Norrland som har samma stilistiska drag som denna pietà från Sättna.

Litteratur:
Cornell, Henrik, Norrlands medeltida konst under medeltiden, Uppsala 1918.
Lindberg, Bo, Målarteknik, Lund 1977.
Nordman, C.A. Medeltida skulptur i Finland, Helsingfors, 1964.

TEKNISK BESKRIVNING
Baserad på okulär beskrivning. Pigmenten är identifierade genom jämförelse med uppstrykningar av kända pigment. Bindemedel är identifierade med löslighetstest. Träslagen är identifierade genom jämförelse med en provsamling kända träslag. 2002LK.

Dimensioner:
Höjd: 47,5 cm
Bredd: 25 cm
Djup: 12 cm

Pietàskulpturen är utformad som halvskulptur och skuren i ljust lövträ i ett stycke. Skulpturen har en grund V-formad urholkning på baksidan (höjd:30 cm och djup: 5 cm). Skulpturen har spår av ett rakt eggverktyg på baksidan (bredd: 6 cm) och en avsågad tapp på hjässan (diameter: 1,2 cm). På skulpturens baksida finns en stor järnspik.

Skulpturens framsida är grunderad med animaliskt lim och krita. På några ställen är ojämnheter i underlaget utjämnade med linneväv. Karnationen på Maria och Kristus är rosa och tonad mörkare vid hårfäste, ögonlock, halslinning m.m. Iris, pupiller och naglar är svarta. Kristus hår har ristningar i grunderingen och är målad med brunt, törnekrona är målad med kopparresinat. Blodflödet på Kristus är målad med cinnober. Utsidorna på Marias mantel och tunika är förgylld med polerat bladguld. Mantelns insida är målad i azurit i limfärg på svart undermålning. Tunikans insida är röd. Marias skor är svarta. Tronen är förgylld med polerat bladguld och bemålad med cinnober och kopparresinat. Tronens utsida har orange bemålning. Marksockeln är målad med kopparresinat.


Skriv kommentar

Förnamn Efternamn
Gatuadress Ort
E-post Säkerhetsfråga (lös räknetalet) 8 + 4 =  
 
Skriv ut   Dela: Facebook Twitter




Upptäck mer


VÅRDKASE

KVINNA MAN SAME

FÅNGSTDON ÄLV

Bindmössa

Telefon

Örngott