Föremål

    

Inventarienummer: D63   Sakord: ALTARSKÅP , HELGON

Material: FURUJÄRN
Teknik: SNICKRATSNIDATMÅLAT
Stil: GOTIK
Funktion: DYRKAN OCH ÅMINNELSE
Tid: 1450-1500

Deposition från: SÅNGA K:A 

"Altarskåp. Träskulptur. Nedtagandet från korset. Kristi ländkläde i guld med blå innersida. Maria i fotsid, gyllene, framtill parallellt veckad dräkt, gyllene mantel med blå innersida. Josef av Arimathia i röd huvudbonad, fotsid parallellt veckad dräkt i silver med svarta fläckar, sprund i sidan nedtill, bälte av stora ornerade beslag. Johannes Evangelisten i dräkt i guld, gyllene mantel med svarta ornament och blå innersida, bokpåse vid bältet. Maria och Johannes har glorior, runda träskivor. Kristi högertumme och vänsterhandens ring- och lillfinger samt höger stortå, Marias högerhand och vänsterhandens pekfinger, samt lång- och ringfingrets spetsar, Josefs vänstra underarm samt stycke ur dennes fotplatta borta. Målningar å dörrarnas innersidor: t.v. Pietá, Kristus med segerfanan; t.h. Otydlig scen, Kristus bär sitt kors. Målningar å dörrarnas yttersidor: t.v. Otydlig scen, t.h. Ecce homo. Hälften av vänstra dörren borta. Färgen i skåpets inne och å dörrarnas innersidor till stor del borta, färgen å dörrarnas framsida så gott som helt borta. Corpus´h. 154 cm. br. 134 cm. Omkr. 1500. Dep. fr. Sånga k:a Ångermanland." (ur lappkatalogen)

"Altarskåp med två dörrar (den enas hälft förlorad). Omkr. 1500. I skåpet snidade bilder: en nedtagningsgrupp med den Korsfäste, Maria, Johannes och Josef af Arimatia (en figur saknas). Bilderna mycket skadade. Dörrarna ha nu delvis utplånade bilder ur Kristi lidandes historia. Polykromi: rödt, brunt, blått och guld. H. 150 cm. Korpus B. 135 cm. Kulturhistoriska Museet, Hernösand. Dep. från Sånga, Ångermanland." (ur utställningskatalogen 1912)

Den skulpturala scenen föreställer Kristus som fortfarande hänger på korset men som snart ska tas ner av Josef av Arimathia och Johannes evangelisten. Jesus ansikte är vänt på sidan och visar stort lidande. Ansiktet har halvöppen sorgsen mun och ögonen är slutna. En krona har suttit på huvudet med långt svart hår och lockigt skägg, också i svart. Några blodstänk syns på hans kropp. Josef från Arimathia sträcker upp sina händer för att ta emot Jesus kropp samtidigt som han försöker ta ned den från korset. Johannes hjälper honom från korsets andra sida. Maria står på sidan insjunken i sina tankar. Masverket över kompositionen är delvis kvar och består av tre likadana partier av speglar med bågformade nedre kanter dekorarade med en ornamentsdetalj som påminner om ett lönnblad och som i den gotiska stilen kallas "krabba". De färger som är kvar är grönt och rött vid speglarnas ram samt något vitt, gult och svart i dekoren. Bakgrunden till scenen med nedtagning från korset är målad i rött med svarta stjärnor på.

Altarskåpet är mycket förstört men dess komposition påminner om de nederländska altarskåp från höggotiken där scener visade på rörelsen och större handling än skåpen från tidigare perioden. Altarskåpet har en felaktig konstruktion typiskt för skåp från Haakon Gullesons verkstad.

Littertur:
Swartling Ingrid, haaken Gulleson och hans verkstad, gammal hälsingekultur, Hudiksvall 1956.

Maria har förmodligen hållit i Jesus högerarm. Armen har dock lossnat och ligger för tillfället på skåpets bottenplatta. Den otydliga scenen överst på den högra dörren kan ha förestället Kristi gisslande. (PN 021111)


Skriv kommentar

Förnamn Efternamn
Gatuadress Ort
E-post Säkerhetsfråga (lös räknetalet) 7 + 8 =  
 
Skriv ut   Dela: Facebook Twitter




Upptäck mer




ARKEOLOGI GRAVHÖG GRAVFÄLT

FOLKETS HUS

Vävprov

Byrå

Vävprov