Vargbröder är ett projekt startat för att öka barns
läsförståelse, ge kunskap om länets förhistoria och inspirera till
läsning.
Bakgrund
Michelle Pavers böcker i serien Vargbröder (6 titlar) beskriver
ett nordligt
landskap som kanske hämtat sin förebild bl a från Ångermanland.
Böckerna
har nått enorm popularitet och har inspirerat många lässvaga barn
till att bli
bokslukare! (Uppgifter bl a från projektet Barns smak samt från
barnbibliotekarier
och lärare.)
Pavers böcker bygger på grundliga arkeologiska kunskaper och
research (se Pavers hemsida
http://www.michellepaver.com). Den nordliga stenålder som böckerna
utspelar sig i är i stort
sett korrekt beskriven enligt arkeologiska specialister, vilket är
ovanligt i barn- och ungdomslitteraturen.
Böckerna om Vargbröder har alltså en koppling till Västernorrland,
särskilt
Sollefteå kommun där ett av världens största sammanhängande
hällristningsområden (2300
bilder) finns vid Nämforsen i Näsåker.
Projektet är ett samarbetsprojekt
Planering och genomförande: Länsbiblioteket Västernorrland,
Murberget Länsmuseet Västernorrland
Sollefteå kommunbibliotek, Arkenbiblioteket Ö-vik , Ö-viks
museum
Deltagare: År 1 sex skolor i Sollefteå kommun, år 2 fyra skolor i
Örnsköldsviks kommun
och år 3 erbjuds skolor i Kramfors kommun att delta.
Projektets mål
Barn i deltagande skolor i Västernorrland ska bli medvetna om
att stenåldern finns runt omkring
oss och det unika kulturarv som hällristningarna vid Nämforsen
utgör.
De ska även i enlighet med Lgr 11 få en ökad förståelse av hur det
förflutna påverkar både
våra liv i dag och våra val inför framtiden. Kvinnor och män har i
alla tider skapat historiska
berättelser för att tolka verkligheten och påverka sin omgivning.
Ett historiskt perspektiv ger
oss redskap att förstå och förändra vår egen tid.
Projektets syfte
Syftet är att genom en populär barn/ungdomsbokserie verka
läsfrämjande samt använda en
text som utgångspunkt för tvärämnespedagogik och estetiska
lärprocesser. Genom samarbetet
med Murberget Länsmuseet Västernorrland kopplar vi ihop texten med
stenåldern i Västernorrlands
län och praktisk arkeologi. Därmed blir fiktion också fakta.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse
för hur historiska berättelser
används i samhället och i vardagslivet. Därigenom ska eleverna få
olika perspektiv på sina
egna och andras identiteter, värderingar och
föreställningar.
Arbetet utgår från läsning av böckerna i serien Vargbröder och
olika litteraturpedagogiska
metoder samt bearbetning av texten med hjälp av olika estetiska
lärprocesser och kan innefatta
alla skolämnen. Lärarna dokumenterar sitt arbete och de metoder
som utvecklats används
i andra skolor som kommer att delta i projektet.